torsdag 24. november 2011

Hva er ditt beste miljøvennlige julegavetips?

Lukta av barnål og grønnsåpe. God tid og gode klemmer. Ute er det bitende kaldt, men jeg tar skiene med til fjells likevel for å få litt desembersol i ansiktet. Varme i ovnen. Surkål og kålrotstappe. Tykke fjørnøster i fugleneket.


Kjøpefest, mas og overforbruk har ikke plass i mitt bilde av jula. Derfor prøver jeg hvert år å gi bort julegaver som bidrar til å gjøre verden litt bedre samtidig som jeg gleder noen jeg er glad i. Spiselige gaver, symbolske gaver, opplevelsesgaver. Gaver som jeg vet noen har bruk for. Både i 2010 og i 2009 lagde jeg en oversikt over de grønneste julegavene jeg visste om, men i år har jeg tenkt å gjøre en vri. Jeg inviterer derfor dere som leser dette til å komme med deres beste grønne julegavetips i kommentarfeltet.

Jeg har rydda i skapet og funnet en vegetarkokebok som jeg hadde tenkt til å gi bort i gave, men siden jeg ikke har kommet så langt enda, tenkte jeg i stedet å gi bort boka til en av dere som kommer med forslag innen fredag 2.desember. I tilfelle noen lurer så er boka "Velsmakende vegetarisk". Håper dere har noen gode tips å komme med :-)

Edit: Vinneren er trukket.

PS. Om noen synes det er selvmotsigende å love bort ei vegetarkokebok i samme innlegget som jeg snakker om miljøvennlige gaver, vil jeg bare minne om dette innlegget om vegetarmat ;) Jeg mener derfor at vegetarkokebøker må kunne passere som en miljøvennlig ting å gi bort, med tanke på all vegetarmaten den kan inspirere mottakeren til å lage :D

10 kommentarer:

TreTette sa...

Jeg forsøker å være kreativ når jeg pakker inn gavene, og bruker f.eks tøy, gamle esker som pyntes med revne aviser, rene melkekartonger og lignende. Vi gir bort mange gaver, så litt miljøeffekt liker jeg å tro at det har.

Anne sa...

Det er smart! Og gøy å motta også. Jeg har brukt gamle tegneseriehefter til å pakke inn julegaver noen ganger :)

Benedikte sa...

Kreativ innpakking av julegaver er moro! Spesielt likte jeg tegneseriehefter som gavepapir! :) Jeg er inspirert!
Mine julegavetips er til Fair Trade leker til barna fra Lanka Kada (http://www.lankakade.co.uk/content/products/index.asp). Spesielt liker jeg puslespillene! Til de voksne er gavesettene fra Grønn Såpe veldig fine, og kan være inspirasjon til andre å tenke grønt når hud- og hårpleie skal kjøpes inn neste gang.
Ellers har vi jo generelt veldig mange TING, så hva med å rydde i leker og klær og gi videre til andre som trenger det?

Anonym sa...

Et miljøvennlig julegavetips er først og fremst å gi ett beløp til en miljøorganisasjon, som en gave fra en annen. Jeg er også en tilhenger av julegaver som dansetimer, medlemskap i idrettsklubb og skitur. I tillegg er det et glimrende tips å pakke gavene inn grønt f.eks med gammelt tøy, aviser, osv., slik som de andre nevner. Et annet konkret eksempel er et lesebrett, der man leser bøker elektronisk framfor papirbøker. Som et siste tips, kan det være lurt å besøke miljøvennlige bedrifter i julehandelen. Med å følge disse enkle miljøvennlige julegavetipsene, tror jeg man får en miljøeffekt.

Jørgen:
jorgjorjoj_jo@hotmail.com

Benedikte sa...

Har et lite tips til: opplevelser er fint å både gi og få og er ofte noe man ikke unner seg selv. En tur på teater eller konsert eller årskort på bading kanskje? Selv ønsker jeg meg klippekort på kommunalt badeanlegg. :-)

Pernille sa...

Julegavetips: samle sammen en liten "økologisk startpakke" med dine favorittprodukter til en du kjenner som trenger et lite spark bak:)

Anne sa...

Da har jeg trukket, og det ble Valentica som får vegetarkokebok. Valentica: Hvis du vil ha tilsendt boka må du sende meg adressen din på anneolga@hotmail.com

Anne sa...

Oppdatering: Siden jeg ikke fikk tak i Valentica i løpet av drøye to uke, trakk jeg en ny vinner av kokeboka, og det var Frøken BitterSøt som vant denne gangen.

TreTette sa...

Det var da som søren..! =) Beklager at jeg har vært utilgjengelig, men i juleferien (som i andre ferier) er det et mål i seg selv å være litt fri for mobil og pc..og etter at vi kom hjem ble vi ufrivillig utilgjengelige da modemet hadde blitt ødelagt. Frøken BitterSøt hadde et veldig bra forslag da, så at seieren gikk videre til henne var fortjent =)

Anne sa...

Det var synd du gikk glipp av premien, Valentica, men om du sender meg en e-post med navn og adresse, så sender jeg en trøstepremie ;)